Google Summer of Code “GSoC”

Un dels programes estrela de Google és el Google Summer of Code (GSoC). En aquest programa es permet a estudiants, generalment d’Informàtica o afins (encara que no exclusivament), desenvolupar codi per a diferents projectes de programari lliure durant el període estival i de manera remunerada. Des del 2005, 3400 estudiants han participat en aquest projecte patrocinat per Google, en més de 200 projectes de codi lliure. Per a açò, l’estudiant arriba a un acord amb una organització, que li proporciona un mentor, baix la tutela del qual es desenvolupa el projecte. Actualment, existeixen més de 150 d’organitzacions participants en el GSoC, una de les quals és la Universitat Politècnica de València com a membre de la Sakai Foundation. No tots els projectes són acceptats, sinó que aquests passen per un dur procés de selecció per part d’avaluadors escollits per Google.

PoliformaT, el campus virtual de la Universitat Politècnica de València, està basat en el programari lliure Sakai, gestionat per la Sakai Foundation, entitat participant en el GSoC i a la qual aquesta universitat pertany. Enguany, una de les becàries del ASIC de la UPV, Maite Giménez Fayos, s’ha presentat a aquest programa, tutoritzada per David Roldán Martínez i Raúl Mengod López, responsables de PoliformaT.

Segons la pròpia Maite, “tenir un mentor a prop, amb qui la comunicació és fluïda millora considerablement el treball, ja que es tracta d’esprémer l’experiència i aprendre quan més siga possible millor, i com més a prop es tinga a la persona a la qual bombardejar amb preguntes, millor”. El projecte desenvolupat per Maite ha sigut una aplicació per a Android des de la qual és possible consultar informació guardada en el campus virtual.

Com Maite diu, “malgrat les complicacions pròpies d’un projecte com a est, l’experiència és immillorable. Es realitzen unes pràctiques d’estiu remunerades realment molt interessants, fent ús de tecnologia capdavantera i obtenint resultats que seran útils per a la comunitat. Estant en contacte amb estudiants de diferents països i conèixer com funcionen realment les organitzacions de programari lliure, i com a molts programadors fan d’aquesta forma de treball la seua forma de vida”.

Des del ASIC agraïm la col·laboració de Maite en aquest projecte i esperem poder seguir col·laborant aquest tipus d’iniciatives.