L’educació que ve

Universia, Telefónica i el Ministeri d’Educació i Ciència han convocat el I Premi MECD-Telefónica Learning Services – Universia al millor curs en línia massiu en obert (MOOC), dotat amb un primer premi de 6.000 euros al professor.

Per a participar en aquest concurs, el professor o professora ha de crear i impartir en la plataforma MiriadaX d’Universia un curs MOOC. El termini de presentació de candidatures acaba el 22 de desembre del 2012 i les bases poden consultar-se ací.

QUÈ ÉS UN MOOC?

MOOC són les sigles en anglès de Masive Online Open Course (curs massiu obert en línia).

Aquestes sigles han sigut adoptades per a denominar un moviment iniciat fa a penes un any per la Universitat de Stanford amb un curs d’introducció a la intel·ligència artificial en línia en el qual es van matricular 160.000 estudiants de 190 països, i que s’ha convertit ja en una revolució imparable a què s’han incorporat les millors universitats del món amb la creació de diverses plataformes que comparteixen un objectiu, facilitar l’accés a una formació superior de qualitat, de forma gratuïta, a qualsevol persona que tinga ganes i una connexió a Internet.

Els MOOC (COMA en espanyol) són cursos en línia gratuïts oberts a tot aquell que s’hi registre i basats en la integració de tecnologies ja existents: el vídeo en xarxa, l’avaluació automàtica a distància i els fòrums de preguntes i respostes d’Internet. I és precisament l’ús d’aquesta última tecnologia, unit a la forma en què els usuaris utilitzen avui Internet, el que permet crear comunitats d’alumnes disperses que comparteixen coneixements i experiències, ajudant-se els uns als altres i donant a la formació en línia un nou enfocament col·laboratiu que afavoreix l’aprenentatge.

 QUÈ FA FALTA PER A CREAR UN MOOC?

El primer pas és crear un curs estructurat en unitats en què els conceptes estiguen clarament independitzats. Com a orientació per a crear les unitats podem dir que l’ideal és que una unitat corresponga al treball d’una setmana i que no implique més de 3 hores de dedicació de l’alumne o alumna. Per a això s’estima que la càrrega de vídeo hauria d’estar entorn a una hora com a màxim. També es poden crear unitats més xicotetes i programar-ne diverses en una setmana si el professor ho estima convenient.

El següent és gravar els Polimèdia de cada unitat, un per cada concepte. El recomanable és que els vídeos estiguen entre 3 i 10 minuts, encara que es poden gravar vídeos tan curts com de 15 o 20 segons per a realitzar una pregunta o aclarir un concepte. No és recomanable superar els 10 o 12 minuts en un vídeo, ja que és molt fàcil que es perda l’atenció de l’alumne. D’aquesta manera l’alumne pot consultar cada concepte tantes vegades com vulga fins que li quede clar. També cal gravar un vídeo de presentació general del curs i és bona pràctica gravar un vídeo curt d’introducció i un altre de resum per a cada unitat.

Per a cada Polimèdia de teoria que gravem cal generar una pregunta que reforce el concepte explicat. Aquesta pregunta sol ser de tipus test però pot ser de resposta lliure (no corregirem la resposta; quan l’alumne polse el botó d’enviar li mostrarem la solució que proposem nosaltres). Es pot gravar, a més, un vídeo explicant la solució a la pregunta perquè l’alumne el veja després de respondre-hi.

També cal generar exàmens de seguiment del curs. El més recomanable és generar un precurs (que no comptarà per a la nota) per a avaluar el nivell inicial dels alumnes i, almenys, un a meitat de curs i un al final, encara que el normal és generar un examen per unitat (que pot ser de 5 preguntes tipus test, per exemple), i un més llarg al final. Cal decidir quin pes tindrà cada examen en la nota final. Les preguntes poden incloure imatges que les il·lustren (si no són generades per nosaltres hem d’assegurar-nos que tinguen la llicència Creative Commons, que ens permeta usar-les, i apuntar les dades d’on les hem obtingut per a realitzar l’atribució correctament).

Finalment, hem d’atendre durant la durada del curs un fòrum de debat on els alumnes expressen els dubtes sobre el curs i comenten aquelles coses que els semblen interessants. Allò recomanable és no respondre als dubtes immediatament i deixar que els alumnes debaten sobre aquests, perquè, segons l’experiència dels professors de cursos massius que s’han realitzat fins ara, en un 80% dels casos els alumnes arriben a una solució adequada en 3 o 4 hores.

Comments are closed.